domingo, 14 de octubre de 2007
Taller d’expressió teatral
Per a usuaris del centre de dia de salut mental.
Entre l’escena del teatre i l’escena de la vida.
El teatre com a fet creatiu i social, en tots els elements que comporta la construcció d’un muntatge escènic, ens proporciona un material de alt contingut terapèutic, perquè es nodreix de les situacions reals i quotidianes on podem veure reflectides moltes situacions de la vida.
La elaboració d’un muntatge escènic;
La construcció o recerca de elements escenogràfics.
El vestuari i atrezzo, o bé la absència de qualsevol element .
La musica; element comunicatiu i sensitiu.
La elecció de músiques que es poden compaginar amb la paraula i el moviment.
Tot plegat ens proporciona un material ric per ajudar i reforçar el procés terapèutic d’una persona.
La representació simbòlica dels personatges que interpretem, ens ajuda a mostrar-nos des de la distància, situacions i comportaments corporals que d’altre manera queden eclipsats. Transformant doncs situacions que podrien ser doloroses en un joc guiat i compartit.
En els laboratoris teatrals que s’han portat a terme amb pacients de trastorns de personalitat , s’ha vist la importància fonamental d’iniciar un camí i ajudar a desenvolupar la capacitat de simbolització i diferència entre el meu JO - els altres- la realitat.
En el camp de la dramatització i del teatre contemporani, l’expressió del moviment és la base per a l’expressió de la paraula. Sense la consciència de la meva gestualitat, el cos s’activa en direcció contrària allò que vull donar a entendre.
Per acostar-nos al missatge el més precís possible en allò que ens proposem comunicar, cal educar el llenguatge dels gestos per tal d’arribar a l’autenticitat del nostre missatge i perquè la producció que estem oferint tingui un resò terapèutic en els actuants.
El resultat és obrir un camí de fluidesa en la comunicació amb el públic i a un nivell més subtil ajudar-nos a trobar possibilitats de comunicació amb els més pròxims.
Per tant, en un taller d’iniciació al món d’ expressió dramàtica, cal començar per l’aprenentatge i l’entrenament en la expressió del moviment.
El treball d’entrenament en la mobilitat i els seus símbols, flexibilitat i comunicació amb els elements del grup.
Aprendre la creació armònica o desarmònica dels moviments que en cada ú genera un estímul musical, o una imatge proposada pel guia, en definitiva un estímul sensorial.
Aquest exercicis no pretenen arribar a la producció d’uns moviments estandars, sinó trobar el vehicle- gràcies al moviment mateix- que ens ajuda a presentar-nos als companys de grup d’una manera més autèntica i es genera uns vincles de comunicació a un nivell més intens.
Aquests jocs de dansa creativa preparen el terreny per passar a la part interpretativa de les paraules.
Taller d’expressió del moviment
Per aprofundir en aquesta proposta cal un mínim de setze sessions.
Cada una de les sessions suposa un ritual on hi ha un seguiment de passos reiteratius però amb vairiacions:
-Escalfament; uns déu minuts.
-Relació amb l´espai.- caminar, canvis de ritme, canvis de direcció.
-Relació amb els companys de sessió. Déu minuts.
-Entrar en el tema de proposta de la sessió i reconeixement sensorial de les parts corporals que ens interessa treballar.- Si plantegem treballar moviments de desplaçament, serà necessari preparar les cames...
extremitats, esquena, relació amb terra.
-Relaxament 10 minuts.
moviment de creació pròpia , improvització sobre la proposta musical o be el silenci.
Tanquem la sessió materialitzant la nostra experiència viscuda sigui a través de l’escriptura o be en una creació plàstica que ens ajuda a mostrar en concret el que experimentem.
Posada en comú dels diferents elements del grup el que els ha sugerit allò que han experimentat. Moment de compartir amb els companys.
PROCES TECNIC
Les sessions es distribueixen en diferents grups de moviments:
Moviments simètrics- .relació amb el centre de l’equilibri.
Consiència del pes corporal.
Control temporal del moviment.
Exploració dels nostres límits motrius.
Moviments de fluïdesa- Adaptació a l’espai, i relacional.
Em relaciono a través del moviment.
Exploro noves vies de desplaçament:
corves, girs espirals.moviments acuàtics.
Moviments de columna- desbloqueix de punts
Moviment de respiració- tots ells que accionem les extremitats superiors
i la part alta del cos. Aprenem a destenSar el cap
Les espatlles, les vertebres de la zona alta de la
Columna
Moviments energètics- Un cop elaborades les sessions anteriors podem organitzar els moviments en tipologies variades.i mirar de trobar el procediment necessari per a reproduir d’una manera vital el que en una
anterior sessió hem produït, és en aquest procés del treball on descobrim les possibilitats úniques que ens identifiquen; el nostre moviment, la nostra expressió gestual. Fugint dels moviments estàndars i donant pas a un treball de moviment amb un a orientació terapèutica. Aquella que permet descobrir-nos i conèixer-nos de nou..
INICIACIÓ A L’EXPRESSIÓ ORAL.
En el procediment de simbolitzar- representar, utilitzem
l’escriptura de textos i lectura dramàtica de rèpliques de peces teatrals, o contes per narrar davant del grup .
Les direccions que es seguiran en el taller no pretenen la perfecció a nivell de dicció, o de volums i veus impostades. No és un treball de perfeccionament d’actors.
Però si que a prendrem a distingir maneres diferents de reproduir paraules
improvitzar-les segons la situació escènica.
A partir de una mínima trama escènica proposada pel tallerista o pel mateix grup, podem endinsar-nos en tot un text dramàtic de més o menys complexitat creant-lo amb les sugerències de tot l’equip, cada un dels seus elements introduirà part del text.La transformació mitjançant el joc dramàtic propicia la exteriorització dels neguits més inexpressables en ficcions que poden comunicar al mateix temps amb els companys i compartir-ho amb el grup.
EL text que es decideix utilitzar de cara a un muntatge per presentar en públic, no es pot decidir a priori sense el coneixement dels integrants del grup i de la implicació que es vagi creant en la evolució del taller. Ja que la representació final no és l’objectiu d’aquest taller sinó la evolució del mateix.
Es important mostrar un esforç que s’ha anat fent durant les sessions perquè els assistents en el taller, tinguin la sensació de concloure. I l’oportunitat de mostrar-se a si mateixos a través d’un personatge, d’un
Poema, d’un conte, d’una lectura dramàtica... alguna cosa que l’empara i
Li facilita la conexió des d’una nova part de la seva personalitat.
OBJECTIUS
INTEGRACIÓ DE LA CAPACITAT CREADORA.
AMPLIAR LES POSSIBILITATS EXPRESSIVES
OBRIR NOVES PORTES DE COMUNICACIÓ AMB ELS COMPANYS
FACILITANT LA COHESIÓ DE GRUP.
ACCEPTACIÓ I REAFIRMAMENT EN LA EXPRESSIVITAT D’UN MATEIX
CONEIXEMENT DE LES POSSIBILITATS CREATIVES .
METODOLOGIA.
Les sessions es presenten al grup i s’estructura el taller com un procés evolutiu en cada una de les sessions que es realitzen i de la valoració de les mateixes, per part del grup i del educador, de manera que es vagi modulant el taller segons les necessitats específiques del grup.
Els resultats obtinguts del taller s’haurien de concretar en la dramatització
O en alguna acció dramàtica controlada dins d’un espai- temps. No és tant important la seva espectacularitat sinó la evolució en el procés d’aquesta concreció. Utilització d’un text de creació pròpia o bé d’autor que ens serveixi de nexe per arribar al nostre objectiu.
El taller es planteja com un espai de trobada i de joc i dóna oportunitat perquè la paraula expressada és una via per promoure processos simbòlics i de socialització.
Entre l’escena del teatre i l’escena de la vida.
El teatre com a fet creatiu i social, en tots els elements que comporta la construcció d’un muntatge escènic, ens proporciona un material de alt contingut terapèutic, perquè es nodreix de les situacions reals i quotidianes on podem veure reflectides moltes situacions de la vida.
La elaboració d’un muntatge escènic;
La construcció o recerca de elements escenogràfics.
El vestuari i atrezzo, o bé la absència de qualsevol element .
La musica; element comunicatiu i sensitiu.
La elecció de músiques que es poden compaginar amb la paraula i el moviment.
Tot plegat ens proporciona un material ric per ajudar i reforçar el procés terapèutic d’una persona.
La representació simbòlica dels personatges que interpretem, ens ajuda a mostrar-nos des de la distància, situacions i comportaments corporals que d’altre manera queden eclipsats. Transformant doncs situacions que podrien ser doloroses en un joc guiat i compartit.
En els laboratoris teatrals que s’han portat a terme amb pacients de trastorns de personalitat , s’ha vist la importància fonamental d’iniciar un camí i ajudar a desenvolupar la capacitat de simbolització i diferència entre el meu JO - els altres- la realitat.
En el camp de la dramatització i del teatre contemporani, l’expressió del moviment és la base per a l’expressió de la paraula. Sense la consciència de la meva gestualitat, el cos s’activa en direcció contrària allò que vull donar a entendre.
Per acostar-nos al missatge el més precís possible en allò que ens proposem comunicar, cal educar el llenguatge dels gestos per tal d’arribar a l’autenticitat del nostre missatge i perquè la producció que estem oferint tingui un resò terapèutic en els actuants.
El resultat és obrir un camí de fluidesa en la comunicació amb el públic i a un nivell més subtil ajudar-nos a trobar possibilitats de comunicació amb els més pròxims.
Per tant, en un taller d’iniciació al món d’ expressió dramàtica, cal començar per l’aprenentatge i l’entrenament en la expressió del moviment.
El treball d’entrenament en la mobilitat i els seus símbols, flexibilitat i comunicació amb els elements del grup.
Aprendre la creació armònica o desarmònica dels moviments que en cada ú genera un estímul musical, o una imatge proposada pel guia, en definitiva un estímul sensorial.
Aquest exercicis no pretenen arribar a la producció d’uns moviments estandars, sinó trobar el vehicle- gràcies al moviment mateix- que ens ajuda a presentar-nos als companys de grup d’una manera més autèntica i es genera uns vincles de comunicació a un nivell més intens.
Aquests jocs de dansa creativa preparen el terreny per passar a la part interpretativa de les paraules.
Taller d’expressió del moviment
Per aprofundir en aquesta proposta cal un mínim de setze sessions.
Cada una de les sessions suposa un ritual on hi ha un seguiment de passos reiteratius però amb vairiacions:
-Escalfament; uns déu minuts.
-Relació amb l´espai.- caminar, canvis de ritme, canvis de direcció.
-Relació amb els companys de sessió. Déu minuts.
-Entrar en el tema de proposta de la sessió i reconeixement sensorial de les parts corporals que ens interessa treballar.- Si plantegem treballar moviments de desplaçament, serà necessari preparar les cames...
extremitats, esquena, relació amb terra.
-Relaxament 10 minuts.
moviment de creació pròpia , improvització sobre la proposta musical o be el silenci.
Tanquem la sessió materialitzant la nostra experiència viscuda sigui a través de l’escriptura o be en una creació plàstica que ens ajuda a mostrar en concret el que experimentem.
Posada en comú dels diferents elements del grup el que els ha sugerit allò que han experimentat. Moment de compartir amb els companys.
PROCES TECNIC
Les sessions es distribueixen en diferents grups de moviments:
Moviments simètrics- .relació amb el centre de l’equilibri.
Consiència del pes corporal.
Control temporal del moviment.
Exploració dels nostres límits motrius.
Moviments de fluïdesa- Adaptació a l’espai, i relacional.
Em relaciono a través del moviment.
Exploro noves vies de desplaçament:
corves, girs espirals.moviments acuàtics.
Moviments de columna- desbloqueix de punts
Moviment de respiració- tots ells que accionem les extremitats superiors
i la part alta del cos. Aprenem a destenSar el cap
Les espatlles, les vertebres de la zona alta de la
Columna
Moviments energètics- Un cop elaborades les sessions anteriors podem organitzar els moviments en tipologies variades.i mirar de trobar el procediment necessari per a reproduir d’una manera vital el que en una
anterior sessió hem produït, és en aquest procés del treball on descobrim les possibilitats úniques que ens identifiquen; el nostre moviment, la nostra expressió gestual. Fugint dels moviments estàndars i donant pas a un treball de moviment amb un a orientació terapèutica. Aquella que permet descobrir-nos i conèixer-nos de nou..
INICIACIÓ A L’EXPRESSIÓ ORAL.
En el procediment de simbolitzar- representar, utilitzem
l’escriptura de textos i lectura dramàtica de rèpliques de peces teatrals, o contes per narrar davant del grup .
Les direccions que es seguiran en el taller no pretenen la perfecció a nivell de dicció, o de volums i veus impostades. No és un treball de perfeccionament d’actors.
Però si que a prendrem a distingir maneres diferents de reproduir paraules
improvitzar-les segons la situació escènica.
A partir de una mínima trama escènica proposada pel tallerista o pel mateix grup, podem endinsar-nos en tot un text dramàtic de més o menys complexitat creant-lo amb les sugerències de tot l’equip, cada un dels seus elements introduirà part del text.La transformació mitjançant el joc dramàtic propicia la exteriorització dels neguits més inexpressables en ficcions que poden comunicar al mateix temps amb els companys i compartir-ho amb el grup.
EL text que es decideix utilitzar de cara a un muntatge per presentar en públic, no es pot decidir a priori sense el coneixement dels integrants del grup i de la implicació que es vagi creant en la evolució del taller. Ja que la representació final no és l’objectiu d’aquest taller sinó la evolució del mateix.
Es important mostrar un esforç que s’ha anat fent durant les sessions perquè els assistents en el taller, tinguin la sensació de concloure. I l’oportunitat de mostrar-se a si mateixos a través d’un personatge, d’un
Poema, d’un conte, d’una lectura dramàtica... alguna cosa que l’empara i
Li facilita la conexió des d’una nova part de la seva personalitat.
OBJECTIUS
INTEGRACIÓ DE LA CAPACITAT CREADORA.
AMPLIAR LES POSSIBILITATS EXPRESSIVES
OBRIR NOVES PORTES DE COMUNICACIÓ AMB ELS COMPANYS
FACILITANT LA COHESIÓ DE GRUP.
ACCEPTACIÓ I REAFIRMAMENT EN LA EXPRESSIVITAT D’UN MATEIX
CONEIXEMENT DE LES POSSIBILITATS CREATIVES .
METODOLOGIA.
Les sessions es presenten al grup i s’estructura el taller com un procés evolutiu en cada una de les sessions que es realitzen i de la valoració de les mateixes, per part del grup i del educador, de manera que es vagi modulant el taller segons les necessitats específiques del grup.
Els resultats obtinguts del taller s’haurien de concretar en la dramatització
O en alguna acció dramàtica controlada dins d’un espai- temps. No és tant important la seva espectacularitat sinó la evolució en el procés d’aquesta concreció. Utilització d’un text de creació pròpia o bé d’autor que ens serveixi de nexe per arribar al nostre objectiu.
El taller es planteja com un espai de trobada i de joc i dóna oportunitat perquè la paraula expressada és una via per promoure processos simbòlics i de socialització.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario