miércoles, 7 de diciembre de 2016
Projecte de taller d'expressió amb salut mental
Benvolguts
Us escric per
oferir-vos tallers de teatre per als vostres usuaris..
Sóc actriu,
llicenciada a l'Institut del teatre, formada en art- teràpia, dnasa creativa i
gestalt.També amb potsgrau de pedagogia
d' expressió ofert pel Institut del teatre de Barcelona, i he participat en
tallers de escriptura de guions per Sanchis Sinisterra a la Fundació de la
Caixa, acció social.
Compagino la meva
activitat d'actriu, dirigint tallers de formació d'art dramàtic i de creació
escènica
He dirigit
diferents muntatges a joves , adolscents, adults i des de fa un temps que he
començat a treballar en tallers d'expressió per a salut mental.
Després d'anys de
professió, ha tingut la sort de treballar amb diferents col.lectius tant d'aquí
com d'altres països i cultures diverses.
En aquests tallers que us presneto, la
finalitat no és només preparar una presentació, sinó el procés, en el qual es
va desenvolupant el camí que anem fent
per arribar-hi.
Preparar escenes,
aprendre a crear personatges, ens dóna moltes possibilitats per adquirir noves
visions de la nostra personalitat o de la manera de relacionar-nos amb els altres,
i amb nosaltres mateixos. Per tant aquesta tasca ens ajuda , sempre des del joc
, a descobrir-nos amb una nova mirada.
La direcció o
cordinació de muntatges amb persones de característiques especials, és fer un
vestit a mida des de les possibilitats de cada un dels elements del grup. Un
muntatge escènic i de creació, demana de
la col.laboració de tots. El procés del taller pot servir-nos per desemvolupar
habilitats socials, ajudar-nos a expressar les nostres emocions, les nostres
pors, les nostres alegries i trobar el nostre espai en el grup, i també, a
partir de la ficció, entendre la realitat. El teatre, observa els comportaments
de la vida.
Hi ha qui no es veu en cor, però, a la fi del procés de
presentar-se en públic. També, per experiència ho contemplo, i aquestes
persones són les que ajuden a les altres a fer realitat el muntatge, és a dir.
a encarregar-se de les tasques de regidoria, de preparar els elements d'escena,
i forment part igualment del grup.
Es parla molt
d'integració, i aquests tallers, poden ajudar, gairebé terapèuticament, sense
cap pretenció de que així sigui, a poder integrar-se i a oferir alguna cosa
conjunta i alhora individual.
Les relacions que
es creen al fer exercicis de tècniques d'expressió són molt profundes, perquè
són reacions humanes que totes les persones del món reconeixem. L'essència
humana, traspassa fronteres i ajuda a sentir-nos més integrats tant amb el grup
com en un altre entorn social.
Durant el transcurs del taller, la feina del
director és escoltar, i saber captar on els qui el fan se senten més còmodes.
També els components del grup aprenen a observar, escoltar, i aprendre, més que
del diàleg de les situacions que es creen, de les actituds corporals, de sortir
al, que podriíem dir, espai escènic en
blanc i deixar fluir les ocurrències que arriben. Com espectadors valorem les
sensacions que rebem i aplaudim cada moment interessant. L’actitud oberta i
espectant a les propostes dels actuants, els fa sentir valuosos, originals.
Aprenem a acoplar-nos a les propostes dels altres. A sortir dels espirals
individuals i a viure el moment que se’ns planteja en cada exercici.
Un taller
d’expressió com el que us presento ens ajuda a desbloquejar-nos. I tant a
desconectar del món exterior, com a poder manegar-nos-hi amb més flexibilitat.
El teatre, com
qualsevol narració, té una presentació, un nus i un desenllaç. Alguns dels
exercicis es concentren en trobar el desenllaç de situacions, que des de la
ficció, poden ser quotidianes.
Podriem afirmar
que el teatre ens ajuda a trobar solucions en els conflictes i aquestes poden
ser múltiples.
Les sessions
tenen sempre una part divertida, riem, i ens aplaudim. Abans de pensar en
qualsevol resultat hem de crear un ambient de molta confiança, tot ha de ser
facil, natural. Totes les persones resulten interessants per ser observades, es
a dir per explicar algun relat que ens atrapi
Sempre que
transmeti una veritat, és a dir que l’intèrpret parli des de la seva pròpia
veritat,
Més enllà de les
circumstàncies que la persona estigui visquen en un moment concret de la vida.
Aquesta és la màgia del teatre. Com tots
els aprenents de màgia pretenem acostar-nos a aquest art.
Si es tracta d’un
grup de persones que tenen un diagnòstic determinat, o que estan fent un
tractament, no vol dir que no puguin participar en una activitat com aquesta;
al contrari, crec que els pot ajudar perquè és una aventura on poden sentir que
es realitzen.
Cada sessió s’inicia en moviment; destensar,
respirar. Preparem el cos per fer altres coses.
Tothom aporta,
mai ningú és exclòs i aquells que, d’entrada, tenen una actitud més aviat
tancada,reservada, o pànic a implicar-se, com que al començament les propostes
són, aparentment, molt simples,
sencilles que no demanen mostrar res d’un mateix, hi van entrant d’una
manera molt natural. Mentre que les persones que tenen molta necessitat de
cridar l’atenció, i d’alguna manera ser protagonistes constants, aprenen a
mesurar aquestes ànsies quan es va donant pas a les iniciatives dels companys.
En ocasions, la manera de demanar atenció és a
partir de molèsties físiques que utilitzem com excuses per evitar moure’ns. Segons
quins tractaments, paralitzen el desig de moure’ns. Per això i dins de les
possibilitats possibles, és important fer una introducció de conexió amb el
moviment i la flexibilitat. La música,
ens ajuda a conectar-nos, els exercicis corporals sempre són com una dansa,
nosaltres sóm la música. Encara que algú tingui mobilitat reduÏda, pot
expressar coses amb el cos. En aquest sentit, hi ha gent amb cadira de rodes
que fan espectacles meravellosos de dansa.
També en teatre es poden aconseguir resultats magnífics.
En una ocsió,
vaig tenir oportunitat de col.laborar en un taller i creació artística sota la
direcció del senyor Pierre Clein que treballava per justicia a França. El
taller era a la presó de Frenes a Paris. L ‘activitat de creació artística
formava part d’un programa d’integració social per a presos que estaven acabant
les seves comdemnes i apunt d’integrar-se a una vida en llibertat. Els havien
arrestat per diferents delictes i es consideraven gent perillosa, violenta. L’experiència
va ser interessantissima. Durant quinze dies, vaig assajar amb ells.En les
nostres hores d’assaig, en l’espai
on ens trobavem,
dintre la presó, era com un món apart. No tenien cap necessitat d’utilitzar la violència, i dia a dia, s’anaven obrint, des
de la seva creativitat. Va ser molt emotiu. Després de la funció que es feia
per a educadors, funcionaris del centre, i alguns companys, no vaig poder
evitar plorar. Aquells homes se’m van acostar preocupats a donar-me consol.,
amb una tendresa que feia conmoure. En aquell taller s’havia aconseguit un
vincle de respecte, d’atenció per els companys, que els mateixos educadors, no
s’ho acabaven de creure.
Quan vaig
iniciar-me fent tallers d’ expressió, i ja que a mi el teatre, m’agradava des
de petita, pensava que seria molt fàcil que els alumnes que tindria
s’impliquessin de seguida. No sempre és tan sencill. Ni les espectatives que jo
tenia, corresponien a les respostes de la gent, amb qui treballava. Em vaig
sentir fustrada i vaig optar per continuar formant-me. En el camí de la meva
formació; en art teràpia, en tècniques actorals, en dansa creativa, en
improvisació, vaig anar trobant respostes. La primera és qui dirigeix un taller
no ha d’imposar una idea, sinó transmetre material perquè les idees surtin i
estar molt atent per recollir-les.
Si per altres
disciplines artístiques, és necessari dominar unes tècniques, en el cas del
teatre, podem començar a exercir-lo d’entrada i les tècnica és tan subtil que
només aprenent a escoltar al company d’escena,ja estan passant coses força
interessants.
Aquest tallers,
no són per a formar actors, o actrius, sinó que utilitzem el teatre per
treballar altres coses com ara la comunicació, la cohesió del grup, reforçar
l’autoestima, i sobretot divertir-nos.
Trobo convenient,
fer un parell de session setmanals, per mantenir la il.lusió, el ritme i
l’esperit del que s’està aprenent, fresc. En ocasions només es possible fer-ho
una vegada per setmana, i també es pot fer, sempre que hi hagi una continuïtat.
La durada de cada
sessió hauria de ser d’hora i mitja, o dues hores. També depent del número
d’usuaris, que aconsellaria, unes setze persones, mínim deu. – en els exercicis
sempre es important fer d’espectador i poder fer coses amb companys i companys
diferents.
A la fi dels
tallers, tot i que no és l’objectiu principal, es farà una mostra, una creació
teatral, una classe oberta amb públic; amics, familiars, terapèutes o
espectadors en general.
La durada
recomenable d’un taller, és de sis mesos. En cas de no tenir tant de temps, pot
ser trimestral, però el procés d’assimilació, necessita un temps i una
constància.
Per altres
qüestions, no dubteu en comunicar-vos directament amb mi, estaré encantada
d’atendre-us.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario